قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / آثار و تألیفات / نهج الولایه

نهج الولایه

دانلود فایل پی دی اف رساله شریف نهج الولایه

 

موضوع بحث در نهج الولایه , حضرت بقیه الله صاحب الامر و السیف و الزمان , خاتم الاولیاء على الاطلاق قائم آل محمد صلى الله علیه و آله ابوالقاسم محمد بن الحسن العسکرى مهدى موعود علیه الصلوه و السلام است . حضرت استاد در چگونگى تالیف این رساله فرمودند :
[بارى به خدمت استادم , آیه الله حاج شیخ محمد تقى آملى رضوان الله تعالى علیه تشرف حاصل کردم , از جناب ایشان پرسیدم چه برهانى ایجاب مى کند که باید همیشه در نظام هستى یک نفر به عنوان انسان کامل آن هم با بدن عنصرى وجود داشته باشد ؟ مرحوم حاج شیخ محمد تقى آملى در این باب اشاراتى فرمودند و ما نیز مسئله را دنبال کردیم و از اساتید دیگرمان مطالب دیگرى را گرد آوردیم , تا اینکه بالاخره مجموع مطالب جمع آورى شده را تنظیم و به صورت رساله اى مرتب و آن را به نهج الولایه نام نهادیم] حضرت علامه حسن زاده , در ابتداى رساله , لزوم دو نوع بحث را بر وجوب وجود حجه قائم گوشزد مى کنند :
الف :بحثى کلى که عبارت است از اقامه براهینى عقلى بر وجوب وجود حجتى قائم به طور دائم , و امتناع خلو عالم امکان از وجود چنین شخصى به عنوان واسطه فیض الهى , بدون اینکه به مصداق آن اشاره اى شود . چرا که وظیفه برهان بیان اصلى کلى است نه تعیین مصداقى جزئى .
ب : بحثى شخصى که عبارت است از ذکر روایات و احادیثى که در آنها به وجود و غیبت و امامت آن حضرت علیه السلام تصریح شده است .
سپس حضرت استاد بعد از نقل روایاتى که در امور یاد شده صریح است , به ذکر اصول و امهاتى از فرمایشات بزرگان حکمت و عرفان همچون بوعلى و محیى الدین مى پردازند که در حقیقت همه مبین همان قاعده کلى مزبورند . شایان توجه است که استاد , در خاتمه رساله به بعضى از مؤلفات مشایخ امامیه و غیر امامیه از صدر اسلام تا کنون در امامت و غیبت حضرت بقیه الله ارواحنا فداه اشارتى دارند .

۵ نظرات

  1. سلام علیکم
    وقتتون بخیر
    فایل موجود نیست

  2. و پس از سه ماه همچنان در دسترس نیست

  3. سلام،دانلود نمیشه ،لطفا اینو بزارین ،و گرنه پاکش بکنین ،بدرد نمیخوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *