قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / اخبار / مراسم نکوداشت حضرت علامه در دانشگاه قزوین

مراسم نکوداشت حضرت علامه در دانشگاه قزوین

رسا، آیت الله هادی باریک بین، نماینده ولی فقیه در قزوین روز گذشته در نکوداشت سیره اخلاقی و عرفانی علامه حسن زاده آملی که در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، با اشاره به نقش علما در طول تاریخ اسلام، گفت: علمای شیعه پس از غیبت کبری به اشاره آن حضرت وظایف امامت را انجام داده و از اصول و ارزش ها و احکام دین اسلام پاسداری می‌ کنند.

وی، علما را مروجین و حافظان شریعت اسلامی معرفی کرد و با بیان این که علمای شیعه بر محور دینداری، دین محوری و دین‌مداری معنویت را به مردم آموختند، ادامه داد: حالات معنوی و سیر سلوک علمای اسلام بسیار خواندنی است که بازگو کردن آنها خود به لحاظ برخورداری از بار عظیم معنوی تحولی عظیم در باطن و روح انسان به وجود می‌آورد، علما با قدرت معنوی حاصله از سلوک الهی کرامات زیادی داشته‌اند.

آیت الله باریک بین با اشاره به این که معنویت در دین اسلام و در اندیشه علمای شیعه الهام گرفته از ائمه معصومین(ع) است، ادامه داد: حالات روحی و معنوی مردم تحت تأثیر معنویت آنها، اگر بازگوی شود، شیرین‌ترین و جذاب‌ترین داستان ها است و حالات عرفانی فقها و عرفای شیعه جذابیت خاص دارد.

نماینده ولی فقیه درقزوین با بیان این که رسالت علما وفقها در طول رسالت و مسؤولیت ائمه اطهار(ع) است، خاطرنشان کرد: امروز همه علمای اسلام نسبت به رسالت خود در راه حفظ دین و در قبال مردم و تشیع مسؤولیت دارند و هر کس در اندازه توان خود مسؤول حفظ دین اسلام است.

امام جمعه قزوین ادامه داد: علما و بزرگان شیعه که از افتخارات مذهب و حافظان شریعت هستند، همچون علمای گذشته، این امانت گرانبهای دین و ارزش های مقدس و غنی شریعت را که با رنج و تحمل مشقت‌های گذشتگان به آنها رسیده است را با تمام وجود حافظ و نگهبان هستند.

آیت الله باریک بین با بیان این که علم وعالم در دین مبین اسلام از جایگاه و ارزش ویژه ای برخوردار است، خاطرنشان کرد: در تعرفی از عالم می توان گفت، عالم کسی است که به علم خود عمل کند و حقیقت علم در وجودش متبلور شود که این دو موضوع از شاخصه های اصلی علمای شیعه است.

نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصومین(ع) احترام خاصی برای مقام علم و عالم قائل بودند، خاطرنشان کرد: نبی مکرم اسلام همیشه مردم را به استقبال ازعلما و بهره گیری از علم آنها تشویق می کردند.

آیت الله باریک بین با بیان این که جایگاه عالم آنقدر والا و گرانقدر است که نمی توان آن را در این چند دقیقه توصیف کرد، گفت: کسب فیض از محضر علما و فقهای دینی می تواند زمینه سعادت و تعالی ما را فراهم کند.

امام جمعه قزوین با تأکید براین که جامعه در هر زمانی به علمای با اخلاص نیازمند است، خاطرنشان کرد: نباید تحت هیچ شرایطی از علمای با اخلاص جدا شویم بلکه باید در همه حالات رهرو آن بزرگواران باشیم.

نماینده مردم قزوین درمجلس خبرگان رهبری، آیت الله حسن زاده را افتخار جهان اسلام توصیف کرد و با بیان این که ملت ایران اسلامی به وجود چنین شخصیت بزرگی افتخار می کند، تصریح کرد: آیت الله حسن زاده آملی نمونه بارز یک عالم با اخلاص و با تقوا است.

وی از آیت الله حسن زاده آملی به عنوان یک معلم اخلاق برای همه روحانیان و طلاب یاد کرد و بیان داشت: سیره علمی و عملی این عالم ارزشمند یک الگوی بسیار خوبی علاقه مندان به کسب علم، معنویت، عرفان و اخلاق است.

امام جمعه قزوین در بیان این که علما همواره در تاریخ می درخشند، تصریح کرد: خدماتی که علما در طول تاریخ به مردم داشتند از سوی هیچ قشری به مردم نشده است.

آیت الله باریک بین با اشاره به این که صدها سال است که روحانیت اسلام، ‌تکیه گاه محرومان بوده است و همیشه مستضعفان از کوثر زلال معرفت فقهای بزرگوار سیراب شده‌اند، بیان داشت: علما ذخایر جامعه و ستارگان فرونده سپهر علم و اندیشه هستند که آموزه های دینی را در اختیار آحاد مردم قرار می دهند.

گفتنی است، نخستین نکوداشت سیره اخلاقی و عرفانی آیت الله حسن زاده آملی روز گذشته با حضور علما، روحانیان و طلاب در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *