قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / اساتید / آیت الله میرزا احمد آشتیانی

آیت الله میرزا احمد آشتیانی

آیه الله میرزا محمّدحسن آشتیانی(۱۳۱۹ـ۱۲۴۸هـ. ق.) از مشاهیر عالمان تهران است و به دلیل حضور مؤثر در مبارزه با استبداد در جریان قیام تنباکو که به لغو قرارداد «رژی» منتهی گردید. در پهنه کشور اسلامی ایران نیز از شهرت بسزایی برخوردار است.

حضرت علامه حسن زاده بخش مهمّی از کتاب شفای بوعلی را در تهران نزد میرزا احمد آشتیانی فرا گرفت. علامه حسن زاده خود متذکر گردیده اند:

من شفا را خدمت سه نفر خوانده ام اکثر آن را خدمت استاد شعرانی خواندم (از کتاب نفس تا آخر آن) و از ابتدا تا بحث نفس خدمت دو بزرگوار مرحوم فاضل تونی و مرحوم آقا میرزا احمد آشتیانی. ایشان هم جامع علوم عقلی و نقلی و بزرگ مرد علم و عمل بود. در تهران قانون و طب تدریس می فرمودند: اگرچه آقای قمشه ای (الهی قمشه ای) و استاد شعرانی هم قانون درس می دادند امّا معروف بود که آقای میرزا احمد در قانون گفتن متفرّد (بی نظیر) بود.

آن حکیم فرزانه در روز سه‌شنبه چهاردهم جمادى ‏الثانى ۱۳۹۵ قمری (سوم تیرماه ۱۳۵۴ شمسی) به جوار حق شتافت. روز بعد بازار تهران تعطیل شد و پیکر پاکش با حضور جمع زیادى از مردم تهران، علما و شاگردان در میان اشک و اندوه تشییع شد و در جوار بارگاه حضرت سیدالکریم(ع) و در مقبره خانوادگى به خاک سپرده شد.

حضرت علامه حسن زاده بر سر مزار استاد خویش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *