قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / بیانات / آیه مباهله

آیه مباهله

👈 واقعه کساء، اصحاب کساء و گاهی تعبیر میکنیم آل عبا، عبا و کساء هردو یک معناست. همین عبایی است که به دوش میگیریم ؛ عرب، کِسا هم می گویند. عبا که معروف است؛ حالا سرزبان ما کِساء خیلی شهرت ندارد؛ اما کساء یعنی همان عبا.

اصحاب کساء یا آل عبا هر دو به یک معناست. و ریشه این هم (اصحاب کساء، آل عبا) از خبر واحد، از افراد، از حوادث و وقایع عادی که قابل ردّ و ایراد و اعتراض و انکار و این حرفها بوده باشد، اینطوری ها نیست. داستان عبا، واقعه ی اصحاب عبا ، و آل کسا، متن قرآن است، آیه مباهله هست.

آیه مباهله که حضرت رسول الله با طایفه نصارا مباهله کردند، مباحثه علمی پیش آمده بعد بنا بر مباهله گذاشته شد، آیه در اینباره خدای جل و علا بر رسول الله نازل فرمود که به اینها بگو که بیایید مباهله کنید تا آن شخص که خلاف می‌گوید، حرفش که خلاف است دانسته شود، معلوم گردد، طایفه نصارا برای مباهله حاضر شدند ، در آن زمان که رسول الله را با آن چهارتن دیدند، آمدند برای مباهله ، خودشون را کنار کشیدند. حاضر شدند سالیانه پولی بدهند، جزیه ای بدهند؛ مالی بدهند؛ و در پناه اسلام و مسلمانان بوده باشند و تن در ندادند به مباهله .

چه شده؟ دانشمندان نصارا متوجه شدند، فهمیدند که نمی‌توانند مباهله کنند. و آن بزرگشان، دانشمندشان گفت من کسانی را دیدم که آمده اند برای مباهله، بخواهند نفرین کنند، توجه کنند کوه را از جایش بردارند، برمی‌دارند؛ و ما نمی‌توانیم با اینها مباهله کنیم.

این آیه در سوره مبارکه آل عمران هست. آیه شصت و یکم آل عمران است:

(الحقُ مِنْ ربکَ فلا تکنْ منَ المُمترین فمنْ حاجَّکَ فیه مِن بعدِ ما جاءَکَ منَ العلمِ فقلْ تعالَوْا ندعُ ابناءَنا وَ ابناءَکم ما فرزندانمون را می‌خوانیم شماهم فرزندانتون را بخوانید ) و فرزندان پیغمبر در یوم مباهله به اتفاق تمام فِرَق مسلمانها به اتفاق همه و همه، جز امام حسن و امام حسین، أبناءنا کسی نمی‌شود و نبود.

( و نساءَنا و نساءَکُم) ما زنان خودمان را می خوانیم، شما هم همینطور. کسی نبود از این طرف با پیغمبر جز فاطمه زهرا.

( و انفسَنا و انفسَکم) که لفظ انفسنا اهمیت بسزا دارد. که در آیه خداوند متعال به پیغمبر می‌فرماید بگو که انفسنا.
علی، امیرالمؤمنین را شخص پیغمبر، عین پیغمبر، جای پیغمبر، مقام پیغمبر قرار داد،جانشینی او شناخته شده است… ولی الله شناخته شده است. بعنوان جنگ شیعه و سنی نمی‌خواهم حرف بزنم که با سنی ها اختلاف داریم؛ با آنها نزاع داریم.

چطور بعنوان جنگ شیعه و سنی حرف نیست؟ عرض میکنم صراط مستقیم این هست حرف اینه ما کاری به کسی نداریم؛ خودمان ببینیم چکاره ایم. حرف چیه؟ چه باید بنماییم؟ چه راهی را باید پیش بگیریم؟! راجع به کار خودمان داریم حرف می‌زنیم. هیچ کاری به دیگری نداریم.

(و انفسَنا و انفسَکم ثمّ نَبتَهل فنجعلْ لَعْنَتَ اللهِ علیَ الکاذبینَ) اینجا فرمود و انفسنا و انفسکم .
جز امیرالمؤمنین کسی نبود. آنجا فرمود و نساءنا جز فاطمه زهرا کسی نبود. و فرمود : و ابناءنا؛ جز امام حسن و امام حسین کسی نبود. حضرت صدیقه طاهره بود و پدرش و همسرش و دو فرزندش…

اینها هستند اصحاب کساء، آل عبا. از این آیه این حرف پیش آمده چه شده این آیه که به نام اصحاب کساء این پنج نفر شناخته شده اند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *