قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری

ذکر سکوت

﴿بسم الله الرحمن الرحیم﴾

باید به راه افتاد، و حضور را، مراقبت را، بخصوص زبان را. خیلی مزاحم است.

آن حدیث شریف که ائمه ی ما در شرح حال مثلاً واقعیت انسان فرمودند، که صبح که شده، مثلاً زبان به اعضا و جوارح خطاب می کنند که تو را به خدا بگذار ما سر آسوده داشته باشیم. هرکس زبان خودش را حفظ بکند، آنها همه . یعنی مشتی به سر نیامده مگر آنکه زبان موجب شده. و آسیبی بدن ندیده مگر اینکه زبان. و اینها همه دست تضرعشان به سوی زبان دراز است که بگذار ما سر آسوده داشته باشیم؛ اول اندیشه وانگهی گفتار. بگذار چانه را عقل بگرداند؛ ما همه گرفتار جنابعالی هستیم آقای زبان.

به عرض رساندم یکی از دوستان خیلی بزرگوار، خیلی شریف، و خیلی خوب، خدمت ایشان هم سالیانی بودم؛ در حدود ۲۴- ۲۵ سال، آقایانی که در خدمتشان بودم؛ همان بزرگواری که به بنده جمله ی « فصّ حکمهٍ عصمتیّه فی کلمه فاطمیّه » را ایشان در یک رؤیای عارفانه و سالکانه و خداپسندانه اش به او دادند با چه شوق و شعف بر من تلفن کرد، وقتی که رسیده بودیم به فصّ عیسوی، و من دیدم این فرمایش ایشان خیلی شریف است و فرمایشش را در هزار و یک نکته آوردم، که فرمودند من در همین حالات طهارت، در همین توجه و حضور، مراقبت، به حضور جناب رسول الله ﷺ تشرف پیدا کردم و در آن حال کسی از خود، مثل این که در خواب هست، آحاد رعیت، مثل مقام نبوت پیغمبر اکرم بفرمایید که: « تنامُ عینی و لا ینامُ قلبی » او را ، حضرتی از حضرتی باز نمی دارد، آن یک جانی می خواهد؛ بنده و امثال بنده از خودم حکایت می کنم.

غرض آن آقا هم در حال زیارت جناب رسول الله ﷺ بنده خدا به آقا عرض کرد که: از شما ذکر می خواهم. و حضرتش در جواب فرمود که: به شما ذکر سکوت می دهم. و به بنده فرمود که: روزی ما این بود که جناب رسول الله فرمود که به شما ذکر سکوت می دهم. و خود بنده وقتی این حرف را شنیدم چقدر هاج و واج شدم و اثر در من گذاشت و چنانچه اثر هم می گذارد؛ که در یکی از نکات هزار و یک نکته گفتم که یکی از دوستان، آقایان، که با هم موالات و دوستی داشتیم، ایشان وقتی به حضور جناب رسول الله تشرف حاصل کرد و ذکر خواست، آن جناب فرمود که: ذکر سکوت می دهم. بله. خیلی کار می رسد آقا. چانه را مواظب باشد، نیت را اگر مواظب باشد، که نورٌ علی نور؛ قلب را اگر مواظب باشد که خیلی خوب خوب.

_____________________________

برگزیده از شرح فصّ محمدّی، حضرت علامه حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *